Kamionok

Az útdíjrendszer és logisztikai kihívásai

2013. július 1-jétől Magyarországon is bevezették a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszert a 3,5t legnagyobb megengedett össztömeget meghaladó gépjárművek részére, amely a magyar úthálózat (autópályák, autóutak és főutak) kijelölt, összesen kb. 6500 km hosszú szakaszaira vonatkozik.

OBU készülék megrendelése

Az új rendszer megfelel az európai uniós technológiai követelményeknek és Európai Elektronikus Útdíj Szolgáltatás (EETS) kompatibilis (az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. tv.). A megtett úttal arányos díjfizetés mértéke függ a használatba vett út kategóriájától, a gépjármű kategóriájától (J2, J3, J4) és környezetvédelmi besorolásától is.

A személyautókra, motorkerékpárokra, kishaszongépjárművekre és buszokra vonatkozó e-matricás rendszerrel szemben a HU-GO rendszer megnövekedett díjbevételt jelent, ami biztosítja az úthálózat fejlesztésének, fenntartásának, működtetésének finanszírozását. Emellett az új díjfizetési rendszer követi a „használó és szennyező fizet” elvét, amelynek megfelelően mindenki valóban csak annyit fizet, amilyen mértékben használja a hazai díjköteles úthálózatot, illetve amennyire szennyezi a környezetet. A megtett úttal arányos díjszabás növeli a nemzetközi tranzitforgalomból származó bevételeket is.

Az OBU fedélzeti egység

A technológiai vívmányok korát éljük, és ez az új vívmány – az OBU fedélzeti egység – arra hivatott, hogy megkönnyebbítse az életét a sofőröknek azzal, hogy ne kelljen azon aggódniuk, hogy büntetést zsebelnek be, és a fizetést is egyszerűbbé teszi. Működése roppant egyszerű – a fedélzeti egység GPS technológiát használ fel, a díjköteles útszakaszokon pedig elektronikus kapuk vannak elhelyezve, így ezek kommunikációjának segítségével az OBU folyamatosan nyomon tudja követni azt, hogy egy adott rendszámmal regisztrált gépjármű mikor és hol hajtott fel, majd le a díjköteles autópályára, ennek különbözetével kiszámolható a ténylegesen megtett útszakasz, és ezzel megkapjuk azt a pontos összeget, amelyet az úthasználatért meg kell fizetnünk.

A fuvarosok esetében, akik a flottakövető szolgáltatás díjtalan alkalmazását igénybe kívánják venni, azoknak a használatbavétel előtt regisztrálniuk kell az útdíjszolgáltatónál, és egy bevallási közvetítőtől szükséges OBU-t vásárolniuk. Ezzel a későbbiekben, az úthasználat során megkönnyebbítjük magunknak az útdíj kifizetését, ugyanis csupán annyi a használó teendője, hogy egy folyószámlát köt a készülékhez. Ezt a folyószámlát előzetesen mindig fel kell tölteni számunkra szükségszerű összeggel, ugyanis a fedélzeti egység innen vonja le automatikusan az útdíj kiszámított összegét. Mielőtt a készüléket használni kezdenénk, elhanyagolhatatlanul fontos, hogy az OBU-nkat regisztráljuk a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. weboldalán. Az egyik legnépszerűbb OBU készülék az OBU S550, amelyhez az i-Cell Kft. bevallási közreműködő kapcsolódik, akik hazánkban a flottakövetésnek legkiválóbb szolgáltatását nyújtják, emellett arra törekednek, hogy ügyfeleik igényeit maximálisan kielégítsék. Ebből is látható, hogy az a minimális beruházás, amely az OBU megvásárlásához szükséges, nem csupán egy készülékre terjed ki, hanem folyamatos segítségnyújtásra szakemberek segítségével útdíjfizetési vagy bármilyen jellegű technikai kérdés esetében. Fontos kiemelni, hogy nem kell tartanunk a havidíjaktól sem, ugyanis amennyiben nem igénylünk a készülékhez kiegészítő szolgáltatásokat, akkor csupán egy egyszeri beruházásra van szükségünk, ami után nem kell semmiféle havidíjat fizetni, csupán a megtett utak díját fogja levonni a készülék a folyószámlánkról. Arra azonban mindenképpen figyeljünk oda, hogy a készülék egy évnyi jótállással rendelkezik, valamint két év után a fedélzeti egység SIM-kártyája érvényességét veszti. Hogy továbbra is használni tudjuk az OBU készülékünket, mindössze annyit kell tennünk, hogy feltöltünk egy minimális összegű – néhány ezer forintos – adattovábbítási díjat, így újabb két évig használhatjuk fedélzeti egységünket.

Az OBU S550

A fedélzeti egységek egyik legnépszerűbb tagja az OBU S550, amely számos funkciójával teszi kényelmesebbé az utazást. Az OBU S550 fedélzeti egység egy egyszeri, viszonylag kisebb beruházást igényel, a 26 990 forint plusz ÁFA kifizetése után a készülék használata során nem kell többé havidíjat fizetnünk, valamint két teljes évig a bevallás is díjtalanul történik. Egy nagyszerű funkciója, hogy interneten keresztül, online tudjuk beállítani a gépjárművünk tengelyszámát, ha éppen úton vagyunk, akkor ezt akár okostelefonról is megtehetjük.

Egy kiemelten hasznos ingyenes kiegészítője ennek a készüléknek a jármű térképen való elhelyezése. A beépített GPS segítségével helymeghatározást kapunk, ebből kifolyólag a sofőr számos hibát elkerülhet, a felmerülő problémákat pedig idejében orvosolhatja, ezzel megelőzve a büntetéseket, azonban azt is figyelembe kell venni, hogy ez a lekérdezés 10 perces frissítéssel működik. A térképes funkció emellett azért is kiemelkedően fontos, mert ez alapján folyamatosan informálódhatunk arról is, hogy egy-egy szakasz után mekkora összeget kell fizetnünk. Ha mindez nem elegendő a bírságok maximális elkerüléséhez, egy beépített, ingyenes funkció riasztással segíti a sofőrt, ha felmerül a hibákból eredő bírság gyanúja. Leginkább az bizonyítja azt, hogy az OBU S550 megvásárlása egy nagyszerű és megtérülő beruházás, hogy nem kell attól tartanunk, hogy a rendszer hamar elavul, és modernebb gépre kell váltanunk, ugyanis a készüléken futó rendszer azonnal frissül, ha újabb fejlesztések érhetőek el.

A több gépjárművel rendelkező tulajdonosok munkájának egyszerűsítése céljából a készülék flottakövetésre is alkalmas, a járművek és azok útdíj állapota egy helyen ellenőrizhető. Ha nem várt problémák merülnének fel, 0-24 órás telefonos ügyfélszolgálat segít kezelni és megoldani ezeket, amely több nyelven is elérhető. A készülék elérhető nyelvei folyamatosan bővülnek, jelenleg és a közeljövőben a magyar, angol, német, szlovák, szerb, bulgár és orosz nyelv állítható be. Az ellenőrző oldala a www.obu.ifleet.hu vagy a www.icell.hu. Ezen az oldalon csupán a 12 jegyű regisztrációs kódot kell megadni, valamint a hozzá tartozó PIN kódot, ezután pedig minden utazásával kapcsolatos információ lekövethető, mint például a jármű pozíciója, az utolsó letépett szakaszjegy időpontja (amennyiben ez az időpont feltűnően régi, az egység működését mindenképpen ellenőrizni kell), a jármű szakaszjegyei időintervallumban (szerepe az esetleges ugrásjelentések, menetillesztések figyelmeztető leveleinek kivizsgálásakor fontos), valamint a SIM kártya érvényessége. A weboldal segítségével számítógépen vagy mobiltelefonon is módosítani lehet a tengelyszámot, valamint a folyószámlát is itt lehet feltölteni, amelyről a készülék levonja az útdíj összegét.

Az OBU S550 hang és fényjelzésekkel tájékoztatja használóját a működési állapotáról: A zöld pipa azt jelzi, hogy a készülék alkalmas az útdíj bevallására. Az alatta lévő információ azt mutatja, hogy mi az aktuális állapota az UD egyenlegünknek (lehet ez rendben, alacsony vagy üres). Arra mindenképpen oda kell figyelnünk, hogy az akkufeszültség 4V és 4,2V között mutat feltöltött állapotot, ám ha lecsökken az akkufeszültség 3,4V alá, akkor a fedélzeti egységünk kikapcsol. Azt sem szabad szem elől tévesztenünk, hogy a tápfeszültség mit mutat, hogy az eszköz megkapja-e a működéséhez szükséges áramellátást. Amennyiben gépkocsink 12V rendszerű, akkor az alapfeszültség 12V-12,4V, így amikor az autó motorja jár, akkor készülékünk töltés alatt van, tehát a megjelenő feszültségek 13,6V és 14,8V között is változhatnak. Amennyiben gépkocsink 24V rendszerű, akkor az alapfeszültség 24V-24,6V, így amikor az autó motorja jár, akkor készülékünk töltés alatt van, tehát a megjelenő feszültségek 26,6V és 28,8V között is változhatnak. Amennyiben piros keresztet látunk a készüléken, akkor a fedélzeti egység nem alkalmas az útdíj bevallására, tehát haladéktalanul ellenőriznünk kell azt.

Az adott út díja is lekérdezhető, ám az egyik leghasznosabb funkciója, hogy a fedélzeti egység tulajdonosa bármikor megtekintheti, hogy járműve után mennyi útdíjat kell fizetnie, amelyet a készülék a megtett útszakaszok és díjak idősávos bontásában mutat meg. Ezen ingyenes ellenőrzéseknek és riasztásoknak köszönhetően a véletlen hibákból fakadó bírságok maximálisan elkerülhetőek.

Szabálymódosulások

A legújabb fejlesztések szorosan kapcsolódnak ahhoz a szabálymódosításhoz, amelyet a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. 2017 november 12-től vezetett be. A bírságolási módosítások középpontjában az áll, hogy ettől a naptól kezdve a bírság összegének mértékét befolyásolja a jogosulatlanság időbelisége. Ezentúl három idősáv szerint kerülnek megítélésre a büntetések összegeinek a mértéke, ami azt jelenti, hogy a jogosulatlan úthasználat első észlelését követő nyolcórás idősávon belül történik-e újabb szabályszegés. Ezek alapján a büntetésvégrehajtás megállapíthat mérsékelt bírságösszeget, normál bírságösszeget, esetleg emelt bírságösszeget. Ez tulajdonképpen azért hasznos a fuvarosok számára, mert így lehetőségük nyílik a hiba észlelését követően a korrigálásra, lehetőleg minél rövidebb idő alatt, és ezáltal mentesülhet a magasabb bírság terhe alól.

2015 júliusában bevezetésre került a büntetésriasztás, melynek az a lényege, hogy amennyiben véletlenül olyan útszakaszra hajtunk, ahol mi jogosulatlan úthasználóknak minősülünk, akkor ez a rendszer azonnal értesítést küld számunkra, hogy itt a NÚSZ rendszere nem fedez fel használati jogosultságot. Ezen funkció segítségével azonnal cselekedhetünk, korrigálhatjuk a figyelmetlenségünket, ezáltal elkerülhetjük a sorozatos tévesztést, így tehát a magasabb bírságok elszenvedése is elkerülhető. Ezt a szolgáltatást alapvetően minden olyan felhasználó díjtalanul használhatja, aki regisztrálva van a HU-GO rendszerébe, függetlenül attól, hogy viszonylati jeggyel rendelkezünk, vagy pedig fedélzeti egységgel valljuk be az általunk megtett utat. Arra azonban mindenképpen oda kell figyelnünk, hogy attól, hogy regisztráltuk magunkat a HU-GO rendszerében, ez a funkció nem válik automatikusan működőképessé, hiszen alapbeállításként ez inaktív. Amennyiben igénybe szeretnénk venni a szolgáltatást, be kell lépnünk a HU-GO profilunkba, ahol be tudjuk kapcsolni a bírságriasztás funkcióját. Egy igen közkedvelt funkcióról beszélünk, melynek népszerűségét a számok is mutatják.

Amennyiben a rendszer bírságot jelez, annak több oka is lehet – így például hibásan megadott rendszám, díjkategória tévesztés vagy rendszerhiba, de nyilvánvalóan a leggyakoribb oka a tévedésből fakadó jogosulatlan felhajtás. Ebből kifolyólag már az első tévedés riasztásnál fel tudjuk mérni, honnan ered a hiba, így számos szabálytalanságot ki tudunk szűrni ezzel. Nagyon fontos azonban azt megjegyezni, hogy a szolgáltatás semmiben nem befolyásolja a kötelezettségeinket illetve a büntetésvégrehajtás eljárását, tehát attól, hogy valaki aktiválta a funkciót, de ennek ellenére hibát követ el, a büntetésének összege semmivel nem lesz kisebb.

A másik ilyen fejlesztés az alacsonyegyenleg-értesítés. Ennek hátterében az áll, hogy amennyiben az OBU fedélzeti egységünk számláján nincs elegendő pénzösszeg arra, hogy az általunk megtett út díját fedezzük, akkor a készülék automatikusan felkerül az érvénytelenített fedélzeti eszközök listájára, így a továbbiakban már nem alkalmas arra, hogy ezen keresztül bevalljuk a megtett utunkat, így ebben az esetben várhatjuk a büntetésünket. Ennek elkerülése érdekében a HU-GO új szolgáltatása egy általunk beállított összeghatár elérésekor automatikusan riasztást küldd a számunkra, hogy elértük a kritikus összeghatárt. A bírságfigyelmeztetéshez hasonlóan ez a szolgáltatás is ingyenes, de nem alapvetően aktív, tehát bekapcsolásához be kell lépnünk a profilunkba. Itt aztán nekünk kell beírni azt a kritikus összeghatárt, amelynél szeretnénk, hogy a rendszer jelezzen. Mindenképpen akkorra összeget érdemes beállítani, amely elérésének esetében még kényelmesen lesz időnk feltölteni az egyenlegünket.

A legújabb reform tulajdonképpen ehhez kapcsolódik. Eddig ugyanis, mikor aktivizáltuk ezt a szolgáltatást, akkor számunka tetszőleges összeget állíthattunk be kritikus összeghatárként. Ezzel az volt a probléma, hogy amennyiben valaki túl alacsony összeget állított be, akkor nagy volt a valószínűsége annak, hogy a rendszer már túl későn figyelmeztette az alacsony összegről, így már nem jutott lehetőség arra, hogy időben fel tudja tölteni a fedélzeti egységhez tartozó folyószámlát, így bizony az az érvénytelenített eszközök listájára került, amely már nem alkalmas a bevallásra, tehát jogosulatlan úthasználóként büntetésben részesülünk. Ennek elkerülése érdekében a HU-GO rendszer a minimális kritikai összeghatárt hatezer forintra állapította meg, ez alatt ugyanis – véleményük szerint – már későn jönne a riasztás. A hatezer forint a minimum tehát, flottásoknak értelemszerűen ennél jóval nagyobb összeghatárt érdemes beállítani, de azok számára, akik már eddig is ezt az összeget meghaladó kritikai szintet adtak meg, nem jelent semmiféle módosítást ez az újítás.

Egy másik igen fontos újítás az, hogy mostantól a felhasználók telefonszámot rendelhetnek egyes járműveikhez. Ez azért is igen nagy segítség, mert amennyiben a fedélzeti egység meghibásodik, esetleg egyéb műszaki probléma merülne fel, akkor a bevallási közreműködő azonnal értesíteni tudja telefonon a sofőrt, ezzel elérve azt, hogy mindenki lehetőséget kapjon a hibák korrigálására időben. Így tehát ha meghibásodik a fedélzeti egységünk, akkor a bevallási közreműködő azonnal értesíteni fog minket, így megpróbálhatjuk a készüléket újraindítani, de ha ez nem segít a helyzeten, akkor tervezett út megkezdése előtt tudunk viszonylati jegyet vásárolni.

Kezdeti nehézségek

A megtett úttal arányos útdíj rendszer bevezetését követő első napokon mondhatni kaotikus volt az állapot, hiszen az addigi rendszer átalakulásával azonnal elvárták a sofőröktől az új ismeretek tudását, valamint számos logisztikai probléma is kiütközött. Annak természetesen mindenki örült, hogy a 2013-mas évben már nem kellett hónapokkal előre, sőt akár egy évvel előre kifizetni az átalány díjat, azonban azt már a bevezetés előtt lehetett sejteni, hogy ez a rendszer sokkalta drágább lesz az előzőnél, és ezt csakhamar meg is érezték a sofőrök. Emellett a kezdetleges időkben elegendő OBU fedélzeti egység sem volt, így sokan nem tudták beszerezni a megtett út bevallásához szükséges eszközt. Emellett a viszonylati jegy megváltásának a betanulása még a technikához jól értő személyeknek is több, mint tíz napot vett volna igénybe, ez azonban nem volt adott, így súlyos hátrányban voltak a laikusok, hiszen a befizetésre alkalmas kártya akkorra már meg is szűnt. Már az első napon többször kénytelen volt az Állami Autópálya Kezelő Zrt. üzemszünetet elrendelni, amely időintervallumban a kamionosok ingyenesen használhatták az utakat, ez pedig jelentős bevételkiesést vont maga után.

Attól is tartottak emellett, hogy a határokon – a külföldi modellekhez hasonlóan – igen nagy torlódások lesznek kialakulóban, hiszen súlyos logisztikai nehézséget okoz majd az, hogy minden határon átlépő teherautónak meg kell állnia, és hosszas sorbaállás kíséretében meg kell vásárolnia a viszonylati jegyet. Ez nyilvánvalóan a körülményesebb megoldás, hiszen nem csak a hosszas sorbaállás terhe nyomja a fuvaros vállát, de az út megkezdése előtt neki is ki kell számolni a pontos útszakaszt, amelyet meg kíván tenni. Ezért tehát a külföldi fuvarosoknak is erősen ajánlott regisztrálniuk a HU-GO rendszerére, hiszen így mindezek elkerülhetők.

Az úthasználat díjai

Magyarországon uniós tagállamként az Európai Unió követelményeinek megfelelően kerülnek meghatározásra az utak díjai, amelyet több szempont alapján mérlegelt. A fizetendő útdíjat meghatározza a használandó út kategóriája, a gépjármű tengelyszám alapján megállapított kategóriája, valamint az emissziós, azaz a környezetvédelmi besorolása.

  • A J2-es kategóriába azok a gépjárművek tartoznak, melyek meghaladják a 3,5 tonna össztömegét, és két tengellyel rendelkeznek.
  • A J3-mas kategóriába azok a gépjárművek tartoznak, melyek meghaladják a 3,5 tonna össztömegét, és három tengellyel rendelkeznek.
  • A J4-es kategóriába azok a gépjárművek tartoznak, melyek meghaladják a 3,5 tonna össztömegét, és négy vagy annál több tengellyel rendelkeznek.

Környezetvédelmi kategóriák közül megkülönböztetjük az A, B és C kategóriát. Mindezek alapján az útdíj bruttó összegdíja 2017. január 1-től az alábbiak szerint alakul:

Gyorsforgalmi úton egy kilométerért A környezetvédelmi kategóriában kéttengelyes járművel 44,54 forintot kell fizetni; ugyanezen paraméterekkel főúton 18,95 forintot; háromtengelyes járművel gyorsforgalmi úton 62,49 forintot kell fizetni; főúton 32,80 forintot; míg négy vagy annál több tengellyel rendelkező járművel gyorsforgalmi úton 91,04 forintot kell fizetni, illetve főúton 56,78 forintot.

Gyorsforgalmi úton egy kilométerért B környezetvédelmi kategóriában kéttengelyes járművel 52,40 forintot kell fizetni; ugyanezen paraméterekkel főúton 22,29 forintot; háromtengelyes járművel gyorsforgalmi úton 73,54 forintot kell fizetni; főúton 38,59 forintot; míg négy vagy annál több tengellyel rendelkező járművel gyorsforgalmi úton 113,80 forintot kell fizetni, illetve főúton 70,98 forintot.

Gyorsforgalmi úton egy kilométerért C környezetvédelmi kategóriában kéttengelyes járművel 60,26 forintot kell fizetni; ugyanezen paraméterekkel főúton 25,63 forintot; háromtengelyes járművel gyorsforgalmi úton 84,55 forintot kell fizetni; főúton 44,38 forintot; míg négy vagy annál több tengellyel rendelkező járművel gyorsforgalmi úton 136,56 forintot kell fizetni, illetve főúton 85,18 forintot.

Ellenőrzés és büntetés

Az esélye annak, hogy feltűnik a matrica hiánya, vagy annak érvénytelensége, nagyon nagy. Ha már felhajtottunk az autópályára, számos ellenőrzési móddal találkozunk szembe: vannak megkerülhetetlen, fix kamerák; emellett az utakon közlekedő, vagy éppen parkoló autókra szerelt kamerák is ellenőrzik a személygépjárművek rendszámát; de az is előfordulhat, hogy a hatóság emberei kivesznek a forgalomból járműveket, és az internet segítségével ellenőrzik a rendszámhoz tartozó matrica érvényességét. Tévhit, hogy csupán a kamionokat kérik ki a forgalomból ellenőrzésre, bármely személygépkocsi is áteshet az ellenőrzés ezen módján.

Amennyiben megtörténik a baj, és jogosulatlan úthasználóként használtuk az autópályát, három különböző típusú büntetésre számíthatunk, amelyet fentebb is ismertettünk már, tehát a bírságolási módosítások középpontjában az áll, hogy immáron a bírság összegének mértékét befolyásolja a jogosulatlanság időbelisége. Ezentúl három idősáv szerint kerülnek megítélésre a büntetések összegeinek a mértéke, ami azt jelenti, hogy a jogosulatlan úthasználat első észlelését követő nyolcórás idősávon belül történik-e újabb szabályszegés. Ezek alapján a büntetésvégrehajtás megállapíthat mérsékelt bírságösszeget, normál bírságösszeget, esetleg emelt bírságösszeget. Ez tulajdonképpen azért hasznos a fuvarosok számára, mert így lehetőségük nyílik a hiba észlelését követően a korrigálásra, lehetőleg minél rövidebb idő alatt, és ezáltal mentesülhet a magasabb bírság terhe alól.

Mindezeken felül a büntetést három gyakori hiba okozhatja, amelyek befolyásolják a kiszabott büntetés nagyságát is. Ezek a gyakori hibák a díjfizetés elmulasztása az úthasználat megkezdése előtt; a valós kategóriánál alacsonyabb díj- vagy környezetvédelmi kategória megadása; illetve a fedélzeti egység az úthasználat időpontjában az érvénytelenített eszközök listáján szerepel.

Büntetések kéttengelyes járművek esetében:

Amennyiben a büntetést a díjfizetés mulasztása okozta a következőképpen alakulnak az időalapú büntetések:

A bírságeseményt követő csupán 0-120 percig tartózkodunk a pályán, akkor 30 000 forintot kell fizetnünk; amennyiben a bírságeseményt követő 121-240 percig tartózkodunk a pályán, akkor már 90 000 forintot; és ha a bírságeseményt követő 241-480 percig tartózkodunk a pályán, már 140 000 forintot vagyunk kötelesek kifizetni.

Amennyiben a büntetést a valós kategóriánál alacsonyabb díj- vagy környezetvédelmi kategória megadása okozta a következőképpen alakulnak az időalapú büntetések:

A bírságeseményt követő csupán 0-120 percig tartózkodunk a pályán, akkor 24 000 forintot kell fizetnünk; amennyiben a bírságeseményt követő 121-240 percig tartózkodunk a pályán, akkor már 72 000 forintot; és ha a bírságeseményt követő 241-480 percig tartózkodunk a pályán, már 110 000 forintot vagyunk kötelesek kifizetni.

Amennyiben a büntetést az okozza, hogy a fedélzeti egység az úthasználat időpontjában az érvénytelenített eszközök listáján szerepel, akkor a következőképpen alakulnak az időalapú büntetések:

A bírságeseményt követő csupán 0-120 percig tartózkodunk a pályán, akkor 30 000 forintot kell fizetnünk; amennyiben a bírságeseményt követő 121-240 percig tartózkodunk a pályán, akkor már 90 000 forintot; és ha a bírságeseményt követő 241-480 percig tartózkodunk a pályán, már 140 000 forintot vagyunk kötelesek kifizetni.

Büntetések háromtengelyes járművek esetében:

Amennyiben a büntetést a díjfizetés mulasztása okozta a következőképpen alakulnak az időalapú büntetések:

A bírságeseményt követő csupán 0-120 percig tartózkodunk a pályán, akkor 35 000 forintot kell fizetnünk; amennyiben a bírságeseményt követő 121-240 percig tartózkodunk a pályán, akkor már 100 000 forintot; és ha a bírságeseményt követő 241-480 percig tartózkodunk a pályán, már 150 000 forintot vagyunk kötelesek kifizetni.

Amennyiben a büntetést a valós kategóriánál alacsonyabb díj- vagy környezetvédelmi kategória megadása okozta a következőképpen alakulnak az időalapú büntetések:

A bírságeseményt követő csupán 0-120 percig tartózkodunk a pályán, akkor 28 000 forintot kell fizetnünk; amennyiben a bírságeseményt követő 121-240 percig tartózkodunk a pályán, akkor már 80 000 forintot; és ha a bírságeseményt követő 241-480 percig tartózkodunk a pályán, már 120 000 forintot vagyunk kötelesek kifizetni.

Amennyiben a büntetést az okozza, hogy a fedélzeti egység az úthasználat időpontjában az érvénytelenített eszközök listáján szerepel, akkor a következőképpen alakulnak az időalapú büntetések:

A bírságeseményt követő csupán 0-120 percig tartózkodunk a pályán, akkor 35 000 forintot kell fizetnünk; amennyiben a bírságeseményt követő 121-240 percig tartózkodunk a pályán, akkor már 100 000 forintot; és ha a bírságeseményt követő 241-480 percig tartózkodunk a pályán, már 150 000 forintot vagyunk kötelesek kifizetni.

Büntetések négy vagy annál több tengelyes járművek esetében:

Amennyiben a büntetést a díjfizetés mulasztása okozta a következőképpen alakulnak az időalapú büntetések:

A bírságeseményt követő csupán 0-120 percig tartózkodunk a pályán, akkor 40 000 forintot kell fizetnünk; amennyiben a bírságeseményt követő 121-240 percig tartózkodunk a pályán, akkor már 110 000 forintot; és ha a bírságeseményt követő 241-480 percig tartózkodunk a pályán, már 165 000 forintot vagyunk kötelesek kifizetni.

Amennyiben a büntetést a valós kategóriánál alacsonyabb díj- vagy környezetvédelmi kategória megadása okozta a következőképpen alakulnak az időalapú büntetések:

A bírságeseményt követő csupán 0-120 percig tartózkodunk a pályán, akkor 36 000 forintot kell fizetnünk; amennyiben a bírságeseményt követő 121-240 percig tartózkodunk a pályán, akkor már 88 000 forintot; és ha a bírságeseményt követő 241-480 percig tartózkodunk a pályán, már 135 000 forintot vagyunk kötelesek kifizetni.

Amennyiben a büntetést az okozza, hogy a fedélzeti egység az úthasználat időpontjában az érvénytelenített eszközök listáján szerepel, akkor a következőképpen alakulnak az időalapú büntetések:

A bírságeseményt követő csupán 0-120 percig tartózkodunk a pályán, akkor 40 000 forintot kell fizetnünk; amennyiben a bírságeseményt követő 121-240 percig tartózkodunk a pályán, akkor már 110 000 forintot; és ha a bírságeseményt követő 241-480 percig tartózkodunk a pályán, már 165 000 forintot vagyunk kötelesek kifizetni.